Zpevnění mostu v souvislosti se stavbou přehradního jezera

Zásadní proměnou most prošel v souvislosti s výstavbou přehrady Hracholusky. Zabezpečení pilířů mostu proti vzedmuté vodě řešila již studie tohoto vodního díla z roku 1954. Na základě údajů ve studii vypracoval SUDOP v roce 1958 prováděcí projekt. Úvodní projekt přehradního díla schválila vláda Československé republiky 1. července 1959. Předpokládané náklady na zabezpečení mostu byly odhadnuty na 850 000,- Kčs. Projekt navrhl injektáž kamenného zdiva pilířů cementovým mlékem a zhotovení ochranného věnce nad úroveň stoleté vody v nádrži. Jedenáct metrů vysoký a půl metru silný betonový věnec měl být připevněn k pilíři dva metry dlouhými kotvami. Podobným způsobem se zpevňovaly i pilíře železničního mostu u Červené během výstavby vodní nádrže Orlík.

V letní sezóně pod mostem proplouvá několikrát za den hydrobus Plzeň na své lince Hracholusky - Butov.

V letní sezóně pod mostem proplouvá několikrát za den výletní loď Plzeň na své lince Hracholusky - Butov. Foto M. Klas, 20. května 2001

Projektanti SUDOPu a stavitel - Vodní stavby, Sezimovo Ústí - vedli dlouhé debaty nad problémem zásobování staveniště v hlubokém a nepřístupném údolí Mže. Vážně uvažovaná varianta dopravy předpokládala zásobování pracoviště na pilířích seshora jeřábky. Materiál se měl k jeřábkům přivážet úzkorozchodnou drážkou ze stavebního dvora na pňovanské straně mostu, umístěného kousek za přejezdem lesní cesty. Trať drážky měla vést od přejezdu v ose koleje státní dráhy a měl být pro ni vypracován zvláštní jízdní řád. U přejezdu měla být umístěna kromě odvratné koleje drážky také budka pro dozorce, který měl provoz zabezpečovat. Jestli ale byla drážka nakonec realizována zatím nevíme. Ve stavebních denících není o ní záznam a v terénu nic nenaznačuje existenci výše zmíněných stavebních zařízení. Naopak je ve stavebních denících zmiňována existence pontonového mostu přes Mži a tak je pravděpodobné, že byla obě staveniště nakonec zásobována automobily. Nikdy také nebyly realizovány svažnicové lanovky, které jsou zmiňovány v jednom technickém návrhu.

Práce na zabezpečení pilířů mostu byly zahájeny 26. září 1962 a dokončeny na jaře následujícího roku. Zhotovené lešení kolem pilířů umožnilo podrobně zrevidovat jejich stav a na základě toho došlo k rozhodnutí snížit vůči projektu výšku ochranného betonového věnce na pouhé čtyři metry (po úroveň hladiny při plánovaných manipulacích, které umožní v periodě několika let revize armatur na hrázi přehrady). Kvalita zdiva pilířů ponořených ve vodě byla kromě injektáže vylepšena důkladným zaspárováním.