Lokální železnice z Pňovan do Bezdružic

Lokální železnice z Pňovan do Bezdružic dlouhá 24 km je vedena v jízdních řádech Českých drah jako trať č.177. Největší stoupání dosahuje 26 promile a minimální poloměr oblouků 190 metrů, traťová rychlost je 60 km/h. Včetně koncových stanic je celkem na trati 10 zastávek, z toho 5 s kolejovým rozvětvením. Nachází se na ní 32 železničních přejezdů, z toho jen dva jsou zajištěny světelný zabezpečovacím zařízením a jeden trvale uzavřen mechanickými závorami. Dále je na trati jeden silniční nadjezd.
Nejvyšším místem na trati je koncová stanice Bezdružice ve výšce 575 m.n.m., nejnižším je naopak most přes údolí Mže ve výšce 391 m.n.m.
Jízdní doba motorových vlaků je 41 - 43 minuty.



V roce 1899 stavební firmaLuigi Telli & Wilhelm Plenkner začala s budováním místní dráhy.



O prvních letech provozu dráhy toho zatím moc nevíme. První konkrétní zápisy ze staniční kroniky v Pňovanech pocházejí až z roku 1918. Pro výstavbu a provozování dráhy založena akciová společnost, do které většinu podílu vložil stát. Stavba trati stála podle dobových záznamů 2 972 600,- Kč.

Schematická mapa lokálky z Pňovan do Bezdružic. Schematická mapa lokálky z Pňovan do Bezdružic.
Autor Zdeněk Hudec

Železnice přinesla také výrazně lepší cestovní komfort, než do té doby poskytoval kočár či selský vůz. Komfort železnice ocenili lázeňští hosté a první cestovatelé. Pro většinu obyvatel zemědělských oblastí však byla jízda vlakem luxusní záležitostí, ostatně i potřeba přepravovat se vůbec někam zde nebyla vysoká.



Lokálka Pňovany – Bezdružice slaví své 110 narozeniny v roce 2011 v docela dobré kondici. Pokud však bude česká společnost považovat regionální tratě za přežitek a nedostanou skutečnou podporu v modernizaci technického stavu a nasazovaných vozidel, její osud se jeví v nadcházejících letech nadále krajně nejistý.